
EXTRACT FROM THE JUDGMENT OF MEDIA ETHICS OBSERVATORY  
ON THE COMPLAINT OF CHIEF EDITOR OF “168 ZHAM” NEWSPAPER SATIK 

SEYRANIAN AND CHIEF EDITOR OF “ARAVOT” DAILY ARAM ABRAHAMIAN 
VERSUS “AZG” DAILY 

 

The subject of the complaint of Chief Editor of “168 Zham” newspaper Satik Seyranian 
and Chief Editor of “Aravot” daily Aram Abrahamian was the piece ”Campaign of 
Armenian National Movement launched on the “Chief’s” Order” published by “Azg” daily 
on March 11, 2009. In the applicants’ opinion, the piece contained untrue passages 
about “Aravot” and “168 Zham” newspapers. The article coarsely violates a number of 
the Code of Conduct provisions, signed by the conflict parties, the appeal of heads of 
“168 Zham” and “Aravot” noted. 
 
By examining the piece of “Azg” daily MEO concludes that Points 1.1 and 1.3 of the 
Code of Conduct have been violated. Point 1.1 stipulates: “Prior to publishing, to check 
the accuracy of information from any source, not to conceal and not to distort facts, and 
not to publish obviously false information.” According to Point 1.3, it is necessary “to rely 
on accurate facts when making analysis and comment”. MEO considers the party 
affiliation to Armenian National Movement, attributed to “168 Zham” and “Aravot” 
newspapers, not to be an evaluating opinion, but nothing else than not proved false 
information. The author of the piece should have checked the information. Thus, the 
comments of the author regarding those newspapers are based on untrue information.  
 
At the same time, MEO calls “Azg” daily and the other media, members of the self-
regulation initiative, not to allow the political struggle between the party groups to 
become a struggle between the media, to refrain from pieces, discrediting each other, 
and to adhere to “common standards of professional journalism”, as the preamble of the 
Code of Conduct says.  
 

Adopted at the MEO session of May 12, 2009 
 

The full version of the MEO judgment was published  
in “Azg” daily on May 20, 2009 

 


